Ekran szczegółów informacji
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Administrator Systemu Informatycznego
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2015-01-13 10:45:44 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr - brak tytułu
Administrator Systemu Informatycznego
Informatyk: inspektor Cezary Startek
Telefon: 87 421 10 60
Fax. : 87 421 10 07
Pokój: 11
E-mail:
; informatyk@gminamilki.pl
Zadania:
1. formułowania, w uzgodnieniu z administratorem danych oraz ABI, sposobu określania uprawnień w systemach informatycznych, zarządzanie
uprawnieniami,
2. realizacja decyzji administratora danych osobowych, odnośnie nadania osobom uprawnień dostępu do danych i wybranych funkcji narzędzi służących
do ich przetwarzania, w środowisku IT Urzędu tj.:
1) tworzenie kont użytkowników w systemach informatycznych,
2) przypisywanie, do kont, startowych haseł uwierzytelniających użytkowników tych kont,
3) przypisywanie do założonych kont polityk odnośnie jakości haseł i częstotliwości ich zmiany,
4) resetowanie utraconych haseł,
5) usuwanie kont i uprawnień dla kont osób które zakończyły pracę w Urzędzie,
6) dostarczanie ABI informacji potrzebnych do oceny prawidłowości funkcjonowania sprzętowo-programowych.
3. planowanie inwestycji oraz dostaw i usług niezbędnych dla utrzymania i rozwoju środowiska IT w Urzędzie Gminy,
4. planowanie i wykonywanie zadań związanych z tworzeniem kopii bezpieczeństwa systemów i danych,
5. automatyzacja zadań konserwacyjnych w systemie – w tym wykonywania kopii zapasowych oprogramowania i danych,
6. monitorowanie stanu środowiska IT, stanu sprzętu IT i wykorzystywanego oprogramowania oraz aktywności sieciowej użytkowników,
7. monitorowanie legalności oprogramowania wykorzystywanego na stacjach roboczych,
8. zapewnienie serwerom i stacjom roboczym niezbędnych licencji programowych,
9. systematyczne aktualizowanie oprogramowania systemowego, aplikacyjnego,
ochronnego,
10. zapewnienie eksploatowanym systemom opieki serwisowej producenta – zawieranie umów regulujących formy tej opieki,
11. rozwiązywanie, samodzielnie i we współpracy z pozostałym personelem IT, problemów towarzyszących eksploatacji systemów informatycznych,
12. przygotowywanie, we współpracy z ABI instrukcji dla użytkowników systemów informatycznych zgodnych z celami i metodologią wdrożonej polityki bezpieczeństwa informacji,
13. prowadzenie szkoleń na temat bezpiecznych zachowań użytkowników w środowisku systemów IT,
14. administrowanie wewnętrzną siecią teleinformatyczną i telefoniczną Urzędu,
15. wypełnianie obowiązków administratora i publikatora Biuletynu Informacji Publicznej, Edytora Aktów Prawnych, Systemu Informacji Prawnej LEX,
strony internetowej gminy, platformy E-PUAP i innych programów użytkowanych na stanowiskach roboczych.
- instalacja programów niezbędnych do funkcjonowania urzędu na komputerach, wykonywanie ich aktualizacji,
- usuwanie awarii programów i sprzętu w ramach posiadanych kompetencji lub zgłaszanie ich do sieci serwisów naprawczych,
- właściwe zabezpieczenie i przechowywanie materiałów i danych informatycznych oraz właściwe zabezpieczenie sprzętu komputerowego i urządzeń współpracujących przed dostępem osób nieupoważnionych,
- opracowywanie i sporządzanie druków tabel, zestawień, analiz, sprawozdań, pism dla pracowników,
- sporządzanie zamówień na zakup sprzętów i materiałów eksploatacyjnych związanych z obsługą informatyczną i telefoniczną Urzędu, uczestnictwo w przetargach,
- rozliczanie usług telefonicznych osób korzystających ze służbowych telefonów w tym komórkowych,
- szkolenie pracowników w zakresie eksploatacji sprzętu komputerowego na poszczególnych stanowiskach roboczych,
- wprowadzania na stronę BIP i www danych dostarczonych przez komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy po ich ostatecznej redakcji,
- wprowadzenie, kontrola i nadzór elektronicznego obiegu dokumentów,
- odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie i sprzęt w serwerowni,
- sporządzanie wykazu sprzętu komputerowego do objęcia ubezpieczeniem,
- prowadzenie ewidencji oprogramowania i sprzętu komputerowego,
- wykonywanie zadań mających na celu utylizację zużytego sprzętu komputerowego,
- zakup programów antywirusowych oraz zestawów podpisu kwalifikowanego i niekwalifikowanego zgodnie z wymogami urzędu.
- obsługiwanie elektronicznej skrzynki podawczej urzędu,
- planowanie, realizacja i ocena dokonywanych wdrożeń w systemie informatycznym,
- przekazywanie sekretarzowi wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych oraz udostępnianie ich w Biuletynie Informacji Publicznej,
- zabezpieczanie baz danych i przesyłu danych w systemach informatycznych,
- opracowywanie i wdrażanie długoterminowej strategii informatycznej, w tym planowanie zakupów sprzętu komputerowego, oprogramowania z uwzględnieniem ustawy prawo zamówień publicznych,
- administracja serwerem i utrzymanie sieci lokalnej,
- nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego w urzędzie,
- zapewnienie awaryjnego zasilania komputerów oraz innych urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo przetwarzania,
- nadzór nad naprawami, konserwacją oraz likwidacją urządzeń komputerowych na których zapisane są dane osobowe,
- zarządzanie hasłami użytkowników i nadzór nad przestrzeganiem procedur określających częstotliwość ich zmiany zgodnie z wytycznymi, które powinny być zawarte w instrukcji określającej sposób zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa informacji,
- nadzór nad czynnościami związanymi ze sprawdzaniem systemu pod kątem obecności wirusów komputerowych, częstości ich sprawdzania oraz nadzorowanie wykonywania procedur uaktualniania systemów antywirusowych i ich konfiguracji,
- nadzór nad wykonywaniem kopii awaryjnych, ich przechowywaniem oraz okresowym sprawdzaniem pod kątem ich dalszej przydatności do odtwarzania danych w przypadku awarii systemu,
- nadzór nad systemem komunikacji w sieci komputerowej oraz przesyłaniem danych za pośrednictwem urządzeń teletransmisji,
- nadzór nad obiegiem oraz przechowywaniem dokumentów i wydawnictw zawierających dane osobowe generowane przez system informatyczny,
- w zakresie ochrony danych osobowych pracowników urzędu i mieszkańców gminy:
- przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do dokumentacji,
- opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia niezbędnych instrukcji,
- udostępnianie i zabezpieczanie danych osobowych przetwarzanych komputerowo,
- nadzorowanie przetwarzania danych osobowych przez pracowników urzędu,
- zgłoszenie zbiorów danych oraz zmian w nich zachodzących ABI,
- fizyczne zabezpieczenie pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe oraz kontrola przebywających w nich osób,
- nadzór nad procedurami obiegu oraz przechowywania dokumentów i wydawnictw zawierających dane osobowe i służbowe generowane przez system informatyczny,
- przygotowanie i aktualizowanie ewidencji pomieszczeń, w których przetwarzane są dane w sposób tradycyjny oraz elektroniczny,
- przygotowanie i aktualizowanie ewidencji osób biorących udział przy przetwarzaniu danych,
- analiza sytuacji, okoliczności i przyczyn, które doprowadziły do naruszenia bezpieczeństwa dokumentacji i przygotowanie oraz przedstawienie administratorowi danych odpowiednich zmian do instrukcji zarządzania, służącym do przetwarzania danych w formie tradycyjnej,
- bieżące zapoznawanie się z przepisami i dokumentami z zakresu bezpieczeństwa dokumentacji i ochrony danych osobowych,
- podejmowanie odpowiednich działań w przypadku zaistnienia naruszeń w systemie zabezpieczeń.