Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Statut Gminy Miłki
UCHWAŁA Nr VI/38/2003
Rady Gminy Miłki
z dnia 8 kwietnia 2003r.
STATUT GMINY MIŁKI
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst w Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1951, tekst zmian Dz. U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271), Rada Gminy w Miłkach uchwala Statut Gminy Miłki o treści następującej:
ROZDZIAŁ I: POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Ilekroć w niniejszym statucie mowa o:
1) “ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym,
2) “Statucie” – należy przez to rozumieć niniejszy Statut Gminy Miłki,
3) “Gminie” – należy przez to rozumieć Gminę Miłki,
4) “Radzie” – należy przez to rozumieć Radę Gminy Miłki,
5) “Przewodniczącym” – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Miłki,
6) “Radnym” - należy przez to rozumieć Radnego Gminy Miłki,
7) “Komisji” - należy przez to rozumieć Komisję Rady Gminy Miłki,
8) “Wójcie” - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Miłki,
9) “Urzędzie” - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Miłki,
10) “Sołectwie - należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą, o której mowa w art. 36
ustawy.
§2.
Statut określa ustrój Gminy w zakresie nie uregulowanym przez ustawy.
§3.
- Gmina Miłki jest gminą w rozumieniu ustawy.
- Siedzibą władz Gminy jest wieś Miłki.
- Powierzchnia Gminy wynosi 169,4 km2
- Granice Gminy określa mapa Gminy, stanowiąca załącznik Nr 1 do niniejszego Statutu.
§4.
Wójt używa pieczęci okrągłej z godłem Państwa pośrodku oraz napisem na otoku:
1) “WÓJT GMINY MIŁKI”
ROZDZIAŁ II: ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY ORAZ ZASADY ICH
REALIZACJI
§5.
- Celem działalności Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego, gospodarczego i społecznego rozwoju Gminy oraz organizacja życia publicznego na swoim terytorium.
- Wszystkie osoby zamieszkujące na obszarze Gminy, stanowiące z mocy ustawy
o samorządzie gminnym wspólnotę samorządową, realizują zbiorowe, publiczne cele lokalne poprzez swoje organy i udział w referendach.
§6.
- Zakres działania Gminy określają:
1) ustawy i inne akty normatywne wydawane na podstawie oraz w granicach
upoważnień ustawowych;
2) porozumienia zawierane z organami administracji rządowej oraz innymi
jednostkami samorządu terytorialnego;
3) uchwały Rady Gminy podejmowane w celu realizacji zbiorowych potrzeb
wspólnoty.
2. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:
1) działalność swoich organów;
2) jednostki organizacyjne;
3) jednostki pomocnicze Gminy;
4) zawieranie porozumień i umów z innymi podmiotami
3. Zasady działania jednostek pomocniczych określają statuty nadane przez Radę
Gminy.
§7.
- Tworzy się następujące jednostki organizacyjne, podporządkowane Radzie Gminy:
1) Zespół Placówek Oświatowych;
2) Ośrodek Sportu i Rekreacji;
3) Ośrodek Kultury w Miłkach;
4) Szkoła Podstawowa w Rydzewie;
5) Szkoła Podstawowa w Staświnach.
6) Jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 działają w oparciu o statuty
uchwalone przez Radę Gminy.
ROZDZIAŁ III: ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY
§8.
- Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
- Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§9.
- Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz poprzez Wójta wykonującego jej uchwały.
- Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, które składają sprawozdania ze swojej działalności.
§10.
- Rada wybiera i powołuje ze swego grona:
1) Przewodniczącego;
2) Dwóch Wiceprzewodniczących;
3) Komisję Rewizyjną;
4) Komisję Rozwoju Gospodarczego Budżetu i Finansów;
5) Komisję Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Turystyki;
6) Komisją ds. Socjalnych oraz Przestrzegania prawa i Porządku Publicznego;
7) komisje doraźne powoływane do określonych zadań.
2. W skład komisji stałych, wymienionych w ust. 1 pkt. 4, 5 i 6, wchodzi od 3 do 5
członków.
3. Radny może być członkiem najwyżej dwóch komisji stałych.
§11.
- Przewodniczący Rady organizuje całokształt prac Rady i prowadzi jej obrady.
- Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji
na pierwszej sesji. - Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady;
2) przygotowanie projektu porządku obrad;
3) dokonania otwarcia sesji;
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych
obecnych na sesji.
sprawozdanie dotychczasowego Wójta o stanie Gminy.
§12.
Do zadań Przewodniczącego należy:
1) zwoływanie sesji Rady;
2) przewodniczenie obradom;
3) zarządzanie i przeprowadzanie głosowań nad projektami uchwał;
4) podpisywanie uchwał Rady
5) czuwanie nad organizacją i zapewnieniem warunków niezbędnych do
wykonywania przez radnych mandatu.
§13.
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.
§14.
Zadania przewodniczącego pod jego nieobecność lub z jego upoważnienia wykonuje Wiceprzewodniczący.
§15.
- Przewodniczący lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący koordynują i nadzorują prace komisji Rady.
- Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.
§16.
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Wójt w porozumieniu z Przewodniczącym poprzez pracownika Urzędu Gminy, zatrudnionego na stanowisku d.s. obsługi Rady lub innego wyznaczonego w zastępstwie; Wójt może powierzyć protokołowanie przebiegu obrad Sesji pracownikowi zatrudnionemu na innym stanowisku.
ROZDZIAŁ IV: TRYB PRACY RADY
1. Sesje Rady
§17.
-
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące
do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz
w przepisach odrębnych. - Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne;
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowanie;
3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;
4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych
do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;
5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
3. Do wypowiedzi określonych w ust. 2 zastosowanie mają przepisy Statutu
dotyczące procedury głosowania uchwał.
§18.
- Sesje Rady są jawne, z zastrzeżeniem ust. 2. Zawiadomienie o terminie, miejscu
i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty. - Wyłączenie jawności sesji lub jej części jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.
- O wyłączeniu jawności sesji przewodniczący informuje przed odczytaniem porządku obrad, co odnotowuje się w protokole obrad.
- Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
- Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
2. Przygotowanie sesji i przebieg obrad
§19.
- Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady.
- Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad;
2) ustalenie czasu i miejsca obrad.
3. Dostarczenie radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących
poszczególnych punktów obrad zapewnia Wójt.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych
najpóźniej na 5 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w innym
skuteczny sposób.
§20.
- Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, w uzgodnieniu z Wójtem ustala listę osób zaproszonych na sesję.
- Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracownicy Urzędu Gminy wyznaczeni przez Wójta.
§21.
Wójt zobowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej
w przygotowaniu obrad sesji.
§22.
- Sesja odbywa się na jednym lub kilku posiedzeniach.
- Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić
o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. - O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić
w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał. - Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się
w protokole.
§23.
- Kolejne sesje zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 18 ust. 6.
§24.
- Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
- Przewodniczący nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§25.
- Sesje otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: “Otwieram ... sesję Rady Gminy”.
- Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§26.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
- przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji;
- rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska;
- interpelacje i zapytania radnych;
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania bieżące oraz z poprzednich sesji;
- wolne wnioski i informacje.
§27.
- Interpelacje i zapytania są skierowane do Wójta.
- Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
- Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego
jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania. - Interpelacje składa się w formie pisemnej lub ustnej.
- Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie ustnej na sesji lub pisemnej,
w terminie 21 dni radnemu składającemu interpelację. - W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą radny interpelujący może zwrócić
się o uzupełnienie odpowiedzi.
§28.
- Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
- Zapytania formułowane są ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź
na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.
§29.
- Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
- Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
- Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.
- Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.
- Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
- Przewodniczący może udzielić głosu Wójtowi w każdym momencie obrad.
§30.
- Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania
ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach zażądać zdyscyplinowania wypowiedzi. - Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają prowadzeniu sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
- Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych
na sesję i do publiczności. - Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§31.
- Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej,
w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5) zakończenia dyskusji w celu podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do komisji,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wójt Gminy i przewodniczący komisji właściwej dla przedmiotu obrad mają
prawo głosu poza kolejnością.
3. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu
jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje
sprawę pod głosowanie.
§32.
- Sprawy osobowe radnych Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§33.
- Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.
- Od chwili rozpoczęcia procedury głosowania do momentu zarządzenia głosowania Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§34.
- Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę:
- Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
“ Zamykam ... sesję Rady Gminy”.
§35.
- Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
- Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§36.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja
się odbywa.
§37.
- Pracownik prowadzący obsługę Rady sporządza protokół z każdej sesji.
- Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, która przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu, o jakim mowa w § 26 pkt. 1
§38.
- Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
- Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad oraz
protokolanta
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem
przyczyn nieobecności
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
5) ustalony porządek obrad;
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty
zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów
zgłoszenia pisemnych wystąpień;
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i
“wstrzymujących” oraz głosów nieważnych;
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego od treści uchwały;
10) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§39.
- Nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia
do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu w okresie międzysesyjnym rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej
z nagraniem przebiegu sesji; o uwzględnieniu lub odrzuceniu poprawek i uzupełnień wniesionych na sesji rozstrzyga Rada w głosowaniu. - Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
- Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§40.
- Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
- Przewodniczący doręcza uchwały Wójtowi najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zakończenia sesji.
-
Uchwały
§41.
- Uchwały, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
- Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§42.
- Inicjatywę uchwałodawczą posiada Wójt lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
- Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały;
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i w miarę potrzeby
złożenia sprawozdania z jej wykonania;
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem,
w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach
finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę
prawnego lub adwokata.
5. Projekty uchwał opiniowane są przez właściwe merytorycznie komisje.
§43.
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych.
§44.
- Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami – do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
- Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.
§45.
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
§46.
- Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.
- Kopie lub jeśli jest to niezbędne odpisy uchwał, a w uzasadnionych sytuacjach również wyciągi z protokołu, przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
4. Przebieg głosowania
§47.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§48.
- Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
- Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§49.
- W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
- Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania
i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności. - Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
- Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§50.
- Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowana treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta,
a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy. - W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamkniecie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
- Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złoży uprzednio zgodę na piśmie.
§51.
- Jeżeli oprócz wniosku o podjecie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
- Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te z nich, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
- W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
- W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę określoną w ust. 2.
- Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek.
- Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikających z wniesionych poprawek.
- Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust.6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§52.
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku, osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§53.
- Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się
- Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
-
Komisje Rady
§54.
- Przedmiot działania i skład poszczególnych komisji stałych oraz zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§55.
- Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
- Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§56.
- Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
- Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
- Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazuję je Radzie.
- Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
§57.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.
§58.
- Komisje pracują na posiedzeniach.
- Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§59.
- Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
- Komisje doraźne powoływane przez Radę przedstawiają na sesji sprawozdania z działalności niezwłocznie po zakończeniu swoich prac.
§60.
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej połowy składu komisji.
-
Radni
§61.
- Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
- W przypadku nieobecności Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, zobowiązany jest usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady.
§62.
- W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
- Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.
- Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust.1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§63.
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Przewodniczącego we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
-
Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§64.
- Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
- Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
- Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub upoważnieni Wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§65.
- Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie jednostki samorządu terytorialnego biorące w niej udział, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
- Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
ROZDZIAŁ V: ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
-
Organizacja Komisji Rewizyjnej
§66.
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz jednego członka.
- Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
- Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek jej Przewodniczącego.
§67.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca.
-
Zasady kontroli
§68.
- Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych
podmiotów, w tym także budżetu Gminy.
§69.
Komisja Rewizyjna wykonuje zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formie wskazanych w uchwałach Rady.
§70.