Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

GMINA MIŁKI
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2010-07-22 18:57:36 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Statut Gminy Miłki

Statut Gminy Miłki

UCHWAŁA Nr VI/38/2003

Rady Gminy Miłki

z dnia 8 kwietnia 2003r.

 

STATUT GMINY MIŁKI

 

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst w Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1951, tekst zmian Dz. U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271), Rada Gminy w Miłkach uchwala Statut Gminy Miłki o treści następującej:

ROZDZIAŁ I: POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.

Ilekroć w niniejszym statucie mowa o:

1) “ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie  
    gminnym,

2) “Statucie” – należy przez to rozumieć niniejszy Statut Gminy Miłki,

3) “Gminie” – należy przez to rozumieć Gminę Miłki,

4) “Radzie” – należy przez to rozumieć Radę Gminy Miłki,

5) “Przewodniczącym” – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Miłki,

6) “Radnym” - należy przez to rozumieć Radnego Gminy Miłki,

7) “Komisji” - należy przez to rozumieć Komisję Rady Gminy Miłki,

8) “Wójcie” - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Miłki,

9) “Urzędzie” - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Miłki,

10) “Sołectwie - należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą, o której mowa w art. 36
      ustawy.

§2.

Statut określa ustrój Gminy w zakresie nie uregulowanym przez ustawy.

§3. 

  1. Gmina Miłki jest gminą w rozumieniu ustawy. 
  2. Siedzibą władz Gminy jest wieś Miłki. 
  3. Powierzchnia Gminy wynosi 169,4 km2 
  4. Granice Gminy określa mapa Gminy, stanowiąca załącznik Nr 1 do niniejszego Statutu.

§4.

Wójt używa pieczęci okrągłej z godłem Państwa pośrodku oraz napisem na otoku:

1) “WÓJT GMINY MIŁKI”

 

ROZDZIAŁ II: ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY ORAZ ZASADY ICH
REALIZACJI

§5. 

  1. Celem działalności Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego, gospodarczego i społecznego rozwoju Gminy oraz organizacja życia publicznego na swoim terytorium. 
  2. Wszystkie osoby zamieszkujące na obszarze Gminy, stanowiące z mocy ustawy
    o samorządzie gminnym wspólnotę samorządową, realizują zbiorowe, publiczne cele lokalne poprzez swoje organy i udział w referendach.

 

§6.

 

  1. Zakres działania Gminy określają:

            1) ustawy i inne akty normatywne wydawane na podstawie oraz w granicach
                upoważnień ustawowych;

           2) porozumienia zawierane z organami administracji rządowej oraz innymi 
               jednostkami samorządu terytorialnego;

           3) uchwały Rady Gminy podejmowane w celu realizacji zbiorowych potrzeb
               wspólnoty.

       2. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

              1) działalność swoich organów;

              2) jednostki organizacyjne;

              3) jednostki pomocnicze Gminy;

              4) zawieranie porozumień i umów z innymi podmiotami

        3. Zasady działania jednostek pomocniczych określają statuty nadane przez Radę 
            Gminy.

§7.

  1. Tworzy się następujące jednostki organizacyjne, podporządkowane Radzie Gminy:

1) Zespół Placówek Oświatowych;

2) Ośrodek Sportu i Rekreacji;

3) Ośrodek Kultury w Miłkach;

4) Szkoła Podstawowa w Rydzewie;

5) Szkoła Podstawowa w Staświnach.

6) Jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 działają w oparciu o statuty
    uchwalone przez Radę Gminy.

 

ROZDZIAŁ III: ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY

§8.

 

  1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie. 
  2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§9.

 

  1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz poprzez Wójta wykonującego jej uchwały. 
  2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, które składają sprawozdania ze swojej działalności.

§10. 

  1. Rada wybiera i powołuje ze swego grona:

1) Przewodniczącego;

2) Dwóch Wiceprzewodniczących;

3) Komisję Rewizyjną;

4) Komisję Rozwoju Gospodarczego Budżetu i Finansów;

5) Komisję Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Turystyki;

6) Komisją ds. Socjalnych oraz Przestrzegania prawa i Porządku Publicznego;

7) komisje doraźne powoływane do określonych zadań.

   2.  W skład komisji stałych, wymienionych w ust. 1 pkt. 4, 5 i 6, wchodzi od 3 do 5
        członków.

   3.  Radny może być członkiem najwyżej dwóch komisji stałych.

§11.

 

  1. Przewodniczący Rady organizuje całokształt prac Rady i prowadzi jej obrady. 
  2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji
    na pierwszej sesji.

 

  1. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady;

2) przygotowanie projektu porządku obrad;

3) dokonania otwarcia sesji;

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych 
    obecnych na sesji. 

      4. Projekt porządku obrad o jakim mowa w ust. 3 pkt. 2 powinien obejmować
          sprawozdanie dotychczasowego Wójta o stanie Gminy.

§12.

Do zadań Przewodniczącego należy:

1) zwoływanie sesji Rady;

2) przewodniczenie obradom;

3) zarządzanie i przeprowadzanie głosowań nad projektami uchwał;

4) podpisywanie uchwał Rady

5) czuwanie nad organizacją i zapewnieniem warunków niezbędnych do
    wykonywania przez radnych mandatu.

§13.

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.

§14.

Zadania przewodniczącego pod jego nieobecność lub z jego upoważnienia wykonuje Wiceprzewodniczący.

§15.

 

  1. Przewodniczący lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący koordynują i nadzorują prace komisji Rady. 
  2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.

§16.

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Wójt w porozumieniu z Przewodniczącym poprzez pracownika Urzędu Gminy, zatrudnionego na stanowisku d.s. obsługi Rady lub innego wyznaczonego w zastępstwie; Wójt może powierzyć protokołowanie przebiegu obrad Sesji pracownikowi zatrudnionemu na innym stanowisku.

 

ROZDZIAŁ IV: TRYB PRACY RADY

 

1. Sesje Rady

§17.

 

  1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące
    do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz
    w przepisach odrębnych. 
  2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne;

2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowanie;

3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;

4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych

     do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;

5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

       3.  Do wypowiedzi określonych w ust. 2 zastosowanie mają przepisy Statutu          
           dotyczące procedury głosowania uchwał.

§18.

 

  1. Sesje Rady są jawne, z zastrzeżeniem ust. 2. Zawiadomienie o terminie, miejscu
    i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty. 
  2. Wyłączenie jawności sesji lub jej części jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach. 
  3. O wyłączeniu jawności sesji przewodniczący informuje przed odczytaniem porządku obrad, co odnotowuje się w protokole obrad. 
  4. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. 
  5. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady. 
  6. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

 

2. Przygotowanie sesji i przebieg obrad

 

§19. 

  1. Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady. 
  2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad;

2) ustalenie czasu i miejsca obrad.

      3.   Dostarczenie radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących
            poszczególnych punktów obrad zapewnia Wójt.